Poldermoskee kampt opnieuw met huurachterstand
Door Carel Brendel, 23 augustus 2010
Waarom komt de prediker Khalid Yasin nooit meer langs in de Poldermoskee? Die vraag stelden onderzoeksjournalist Patrick Pouw en weblogger Peter Breedveld onlangs aan de Nijmeegse antropoloog Martijn de Koning, die als gevolg van zijn participerende veldwerk inmiddels is opgezadeld met de geuzennaam Dr. Kromzwaard. Naar het antwoord moeten we voorlopig gissen want De Koning gaf geen antwoord. Hij voorkwam ook dat een salafiste met de twitternaam Jihadinho uit de school ging klappen.
Yasin, een groot fan van het Saoedische shariastrafrecht, hield op 20 maart 2009 een eerste preek in de Poldermoskee, het geesteskind van de ‘gematigd’ geworden radicale moslim Mohammed Cheppih. De jongerenmoskee in Amsterdam-Slotervaart opende in september 2008 haar deuren. Politiek en media juichten de opening toe. De ‘moderne’ en ‘vrijzinnige’ Poldermoskee was immers een middel bij uitstek om de radicalisering onder jongeren tegen te gaan.
Het bleef niet bij dit ene preek. Sjeik Yasin kwam nog vier keer langs. Voor zover ik kan nagaan vond op 26 september 2009 het vijfde en laatste optreden van de Amerikaan plaats. Voorzitter Yassmine el Ksaihi moest intussen tegenover De Pers erkennen dat de Poldermoskee als te liberaal was neergezet. Deze onthulling ging echter voorbij aan de meeste andere media. Het nieuws is waarschijnlijk ook gemist door het Commissariaat voor de Media, dat eind 2009 moest beslissen over de licentie voor een nieuwe moslimomroep – een licentie waarvoor ook Cheppih in de race was.
Cheppihs bedrijfje Academica Islamica richtte in de herfst van 2009 een omroeporganisatie met de naam Ouma op. Voor de licentie waren nog twee serieuze gegadigden in de race. De SMON van journalist Radi Suudi, en de SMO, een verzameling van gevestigde koepelorganisaties. Overigens beschikte ook Suudi over de steun van enkele ‘ouderwetse’ koepels.
In het najaar van 2009 sloegen Suudi en Cheppih de handen ineen. SMON zou dankzij Cheppih voor een nieuw geluid gaan zorgen met zijn achterban van ‘jonge programmamakers, studenten en online-communities’. Desondanks was het nog geen gelopen koers. In december 2009, kort voordat het Commissariaat voor de Media over de licentie zou beslissen, ‘onthulde’ de Volkskrant opeens dat Yahia Bouyafa, voorzitter van de FION, een van de bij de SMO aangesloten organisaties, nauwe banden had met de Europese Moslimbroederschap.
Een onthulling viel dit nauwelijks te noemen, want minister Guusje ter Horst had dit al bekend gemaakt in april 2009 in antwoord op Kamervragen van VVD, SP en VVD. Dankzij de opgraving van het acht maanden oude nieuws sloeg de balans definitief door naar de SMON van Cheppih en Suudi.
De nieuwe licentie zou per 1 september 2010 ingaan. Afgelopen zomer brak er echter een knetterende ruzie uit tussen de twee overwinnaars. Cheppih en zijn Academica Islamica stapten uit de SMON met als gevolg dat de licentie op losse schroeven kwam te staan. Het Commissariaat hield vorige week (19 augustus) een hoorzitting over de kwestie, de zoveelste aflevering in deze moslimomroepsoap.
Bij zijn strijd om de omroeplicentie kon Cheppih de haatprediker Yasin natuurlijk missen als kiespijn, vermoed ik. Dat zou een eerste verklaring kunnen zijn voor het feit, dat deze salafist sinds september niet meer is waargenomen in Slotervaart. Bovendien raakte de jongerenmoskee begin dit jaar in financiële problemen. Optredens van Yasin zouden ook in dit geval kunnen zorgen voor ongewenste publiciteit. Een inzamelingsactie zorgde ervoor dat de Poldermoskee kort voor de raadsverkiezingen een regeling kon treffen met woningbouwcorporatie De Alliantie, de verhuurder van het gebouw.
Was Yasin helemaal uit beeld? Weblogger Peter Breedveld meent van niet. In januari maakte hij melding van een eerder radio-interview, waarin Yasin desgevraagd toegaf dat hij zich in Almere wilde vestigen. Yasin destijds: “Almere ligt vlakbij Hilversum en ik werk graag samen met mediamensen.” (Aanvulling: Website Hoeiboei maakte op 7 juni 2009 al melding van het radiogesprek en de geruchten dat Yasin naar Almere wilde verhuizen.)
Kennelijk is er een streep gezet door deze plannen. Door Cheppih of door Yasin zelf? Of lag het verwerven een verblijfsvergunning moeilijk gezien de radicale achtergrond van de sjeik?
Cheppih koestert in elk geval grootse omroepplannen met of zonder Yasin. De Poldermoskee speelt hierin een belangrijke rol. Dat blijkt uit een interview dat op 21 juli verscheen in The National, een Engelstalige krant in de Golfstaat Abu Dhabi. ‘Islam in Europe now has strong local leadership’ was de boodschap aan de kapitaalkrachtige lezers aan de Perzische Golf. “And a Dutch imam is leading the way.”
Cheppih schetste een droevig beeld van de traditionele imams, die de kennis en vaardigheden zouden missen om leiding te geven in de moderne Europese samenleving. “Deze situatie motiveerde imam Cheppih om Academica Islamica op te richten, een trainingscentrum voor opvoeders en gemeenschapsleiders in Nederland, en ook de Poldermoskee, die in september gaat beginnen met het uitzenden van preken en educatieve programma’s op radio, televisie en internet.”
Uit de reportage moest duidelijk worden dat de Poldermoskee niet alleen stond in haar denkwijze. “Een van de meest prominente geleerden van vandaag, en van grote invloed op imam Cheppih, is de in Zwitserland geboren Tariq Ramadan, een hoogleraar islamitische studies aan Oxford University die de noodzaak van een westerse islam benadrukt.” Een andere inspirator van Cheppih is de onlangs overleden grootayatollah Mohammed Hussein Fadlallah, de spirituele leider van de Libanese terreurbeweging Hezbollah – volgens Wikipedia een ‘gematigde leider‘. Hij vindt bijvoorbeeld dat de vrouw zich volledig moet bedekken, op het gezicht en de handen na.
Op 7 juli kwam het interne conflict tussen Suudi en Cheppih naar buiten. Op 22 juli verscheen het lovende interview in The National. Op de zelfde dag werd bekend dat Academica Islamica zich terugtrok uit de nieuwe moslimomroep.
Het blijft onduidelijk wat er daardoor terechtkomt van de preken en ‘educatieve programma’s’ vanuit de Poldermoskee. De omroeplicentie is slechts een van de zorgen. Misschien nog dringender is de financiële situatie. De Poldermoskee heeft namelijk opnieuw een huurachterstand opgelopen. Die betalingsachterstand is mij vandaag per e-mail bevestigd door een woordvoerder van De Alliantie. “Wij zijn momenteel met de moskee in gesprek over een oplossing van de betalingsachterstand. Lukt het ons niet die te vinden dan kan dat op den duur leiden tot ontbinding van het huurcontract dat we met de moskee hebben afgesloten.”
Daar zullen ze in Abu Dhabi van opkijken. A young imam is leading the way to the exit.